

Mérei Ferenc – V.Binét Ágnes: Gyermeklélektan

Ez a könyv a gyerekekről szól, érzelmeikről, gondolataikról és játékaikról – a sajátos gyermeki világról. A születéstől serdülésig tartó fejlődés szinte minden napja változást hoz a viselkedésben. Ezt a folyamatot követhetjük végig a könyv olvasása során - a kezdetektől a gyermekkor végéig ismerkedhetünk meg az apró és nagyobb változásokkal, melyet a különböző országokban, különböző feltételek között élő gyerekeken végzett vizsgálatokkal és kísérletekkel tesz személetesebbé a mű szerzőpárosa.

Kezdetként megismerkedhetünk az igazi KEZDETTEL – a születéssel, mely az ember életében a legnagyobb változást jelenti. Az anya – gyermek kapcsolat szépséges útjain haladhatunk tovább és megtapasztalhatjuk azt a fájdalmat is: mi történik, ha egy gyermek anya nélkül nő fel. Hiszen, ha életünk első időszakában nem részesülünk anyai gondozásban, ha keveset foglalkoznak velünk, ha nincs állandó személyes kapcsolatunk egy felnőttel; akinek a mosolyát, bátorító bíztatását, a megerősítő jelzéseit kapjuk, akkor a külvilág érdektelenné válik számunkra, fejlődésünknek nem lesz meg a legfőbb mozgatója – az érzelmi kapcsolat.

Végigkövethetjük a „nyolchónaposok szorongását”, megfigyelhetjük hogyan válnak állandóvá a világ tárgyai. A beszéd kialakulásának folyamatát a hangadástól az értelmes közlésig. Az ötévesek szemléletes gondolkodásától a konkrét műveletek fázisán keresztül a formális műveletek fázis rejtelmei nyílnak meg előttünk.

Olvashatunk a gyermekek vágyairól, konfliktusairól, indulatairól. Együtt örülhetünk a játéknak, élvezhetjük az együttes élmény személyiségformáló hatását. Egy lehetséges választ kaphatunk arra, vajon mit is gondolnak óvodásaink a világról.

Bepillantást nyerhetünk a mesevilágnak a gyermeki személyiség fejlődésére tett hatásaival, rajzaikban felfedezhetjük élmény – érzésvilágukat.

Megismerhetjük a barátkozás, a barátság kialakulásának fonalát, az iskolai társas kapcsolatok alakulását.

Számomra a legmegragadóbb a mese és a gyermeki lélek kapcsolatáról szóló rész volt, ezért a következőkben erről szeretnék egy kicsit bővebben írni. A gyerekek már igen korán tudják, hogy a könyveket nézegetni lehet, sőt azt is, hogy olvasással is meg lehet fejteni azokat a dolgokat amiket a könyv lapjai rejtenek. Az a gyerek aki beleszületik a könyvkultúrába, 2 éves kora körül már nem csak rakosgatja és dobálja, hanem nézegeti azt. Az „én ezt is tudom” öröme kíséri ezt a „lapozgatós” – korszakot. Ha a két- három éves gyermeknek verset mondunk, megfigyelhetjük, hogy a ritmus, a zeneiség köti le leginkább őket. A negyedik életévében lévő gyermek szívesen hall olyan történeteket, amelyek a saját életéről vagy hozzá hasonló kisgyermekekről szól. A versből a négy – öt éves gyermek már sokat megjegyez, még mindig a ritmus vezeti, de egyre nagyobb hangsúlyt kap a rím játékossága. Ebben az életkorban még nem a tartalom, hanem a zeneiség, a ritmus vált ki érzelmeket a gyermekből. Négy – öt éves korban kialakul a sajátos „mesét hallató” viselkedésmód: ha valaki mesélni kezd neki, felvesz egy jellegzetes magatartást amelyben a figyelmen kívül benne van az is, hogy kilép a hétköznapokból és várja a rendkívülit, a csodálatosat. A mese-beállítottság nyolc – kilenc éves korig tart. Ettől a kortól kezdve az érdeklődés előterébe az igaz történetek kerülnek. A könyvektől a gyerek azt várja, hogy olyan dolgokról szóljanak amik megtörténtek, de mégis rendkívüliek. A mindennapostól eltérő eseményeket, helyzeteket természetesen még mindig kedvelik, de nem tűrik meg bennük a csodás elemeket. Tíz – tizenkét éves korban valójában szinte mindent olvasnak a gyerekek. A könyvek megtanítják a gyermeket arra, hogy nem kell – hiszen nem is lehet – mindent valóban végigcsinálni, közvetlenül átélni; beleéléssel is részesei lehetünk a történéseknek. A gyermek érzelmileg könnyen megközelíthető, hajlik a beleélésre, képzelete mozgékony. Így indulatait, vágyait, félelmeit, feszültségeit ő vezeti le leginkább a történeteken keresztül – ő „tisztul meg” leginkább az indulataitól.

Sok érdekes és értékes szakmai információval lettem gazdagabb a könyv olvasása során és szívből ajánlom minden jelen és jövőbeli szülőnek, pedagógusnak, segítő szférában dolgozónak aki szeretne a gyermeki lélek rejtelmeibe bepillantást nyerni.

|